Konsulting strategiczny
Cel usługi:
doradztwo w zakresie działalności infrastruktury informatycznej, obejmujące analizy strategiczne systemów informacyjnych w celu opracowania strategii informatyzacji.
Zakres usługi:
- audyty stanu informatyzacji organizacji,
- bilans strategiczny,
- analiza makrootoczenia identyfikująca czynniki PESTLE istotne z punktu widzenia organizacji,
- analiza rynku IT,
- wdrożenie organizacji pracy w podejściu projektowym i procesowym.
Możliwość rozszerzenia usługi o:
- opracowanie Zrównoważonej Karty Wyników,
- przygotowanie projektu doskonalenia organizacji.
Do usług konsultingu strategicznego należą m.in.:
Audyty stanu informatyzacji organizacji:
- przegląd funkcjonujących w organizacji rozwiązań sprzętowych i programowych,
- przegląd struktur organizacyjnych i zasad zarządzania obszarem IT,
- ocena kluczowych składników infrastruktury informatycznej organizacji,
- ewaluacja zdolności infrastruktury IT do spełniania podstawowych wymagań biznesu,
- identyfikacja pilnych potrzeb zmian w infrastrukturze IT.
Analizy strategiczne systemów informacyjnych:
- identyfikacja czynników wewnętrznych i zewnętrznych (PESTLE) warunkujących działanie systemu informacyjnego,
- ustalenie szans i zagrożeń wynikających z bliższego i dalszego otoczenia organizacji,
- identyfikacja kluczowych w kontekście wymagań biznesu składowych systemu informacyjnego organizacji,
- ustalenie silnych i słabych stron systemu informacyjnego organizacji,
- bilans strategiczny oraz wynikające z niego założenia strategii informatyzacji organizacji.
Diagnozy strategiczne:
- analiza makro-otoczenia identyfikująca czynniki Prawne Ekonomiczne Społeczne Technologiczne Prawne i Ekonomiczne (PESTLE) istotne z punktu widzenia organizacji,
- analiza pięciu sił Portera charakteryzująca strukturę rynkową, na której funkcjonuje organizacja,
- analiza wnętrza przedsiębiorstwa mająca na celu identyfikację zasobów i umiejętności istotnych z punktu widzenia prowadzonej działalności,
- analiza SWOT organizacji obrazująca w sposób ilościowy silne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia stojące przed organizacją.
Opracowanie strategii informatyzacji:
- przygotowanie kilkuletniego programu działania obejmującego portfel projektów IT dostosowany do potrzeb biznesowych organizacji,
- identyfikacja kluczowych kierunków biznesu wymagających wsparcia przez obszar IT,
- ocena stanu bieżącego stosowanych w organizacji rozwiązań IT,
- opracowanie listy projektów IT (tzw. strategicznych inicjatyw IT) odpowiadających potrzebom organizacji i trendom branżowym,
- przygotowanie harmonogramów ramowych oraz oszacowań kosztowych dla planowanych projektów,
- zdefiniowanie harmonogramu koordynacyjnego projektów.
Analiza rynku IT:
- analiza aktualnej struktury danego segmentu rynku IT (głównych graczy, wielkości rynku, klientów),
- analiza tendencji światowych w zakresie danego segmentu rynku IT,
- prognoza kierunków rozwoju danego segmentu rynku IT oraz potencjału jego wzrostu.
Wdrożenie organizacji pracy w podejściu projektowym:
- standaryzacja procedur projektowych stosowanych w organizacji,
- przygotowanie katalogu procedur projektowych,
- opracowanie wzorców i repozytorium dokumentacji projektowej.
Wdrożenie organizacji pracy w podejściu procesowym:
- opracowanie dla zdefiniowanego modelu procesowego kart kontrolnych,
- zdefiniowanie procedur zarządzania procesowego,
- przydział odpowiedzialności za procesy,
- powiązanie wydajności procesów z systemem wynagradzania menedżerów organizacji.
Opracowanie strategii biznesowej organizacji:
- zdefiniowanie założeń strategicznych dla organizacji opartych na wynikach diagnozy strategicznej,
- opracowanie misji i wizji organizacji,
- sformułowanie celów strategicznych organizacji,
- identyfikacja kluczowych procesów gospodarczych organizacji warunkujących realizację celów strategicznych,
- identyfikacja inicjatyw projektowych wymaganych dla realizacji celów strategicznych.
Opracowanie Zrównoważonej Karty Wyników (BSC - Balanced Scorecard) dla organizacji:
- zapewnienie możliwości skutecznego zdefiniowania i wdrożenia strategii w organizacji,
- sformułowanie strategii w kategoriach mierzalnych celów strategicznych,
- opracowanie systemu pomiarowego pozwalającego na ewaluację poziomu realizacji strategii,
- ustalenie zasad wzajemnego oddziaływania celów strategicznych, powiązań przyczynowo-skutkowych,
- dekompozycja strategi organizacji na zadania strategiczne poszczególnych jednostek organizacyjnych,
- komunikacja strategii w organizacji zapewniająca wspólne rozumienie strategii przez menedżerów,
- powiązanie systemu motywacyjnego menedżerów z realizacją celów strategicznych,
- umożliwienie skutecznego monitorowania realizacji strategii i jej okresowej aktualizacji.